Logo Modelbouwcompany
 
Producten
Zoeken
Bestsellers
AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72
AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72 AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72
AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72
AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72

Gewicht   

1,200 KG

€ 56,50
Prijs per stuk

Voorraad : 1

Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst

AIRFIX A09010 CONSOLIDATED B-24 H LIBERATOR 1/72

De Consolidated B-24 Liberator, de tweede van Amerika's grootste viermotorige zware bommenwerpers uit de Tweede Wereldoorlog, begon met de ontwikkeling nadat het Army Air Corps het bedrijf benaderde om B-17 Flying Fortresses te bouwen. Consolidated was niet onder de indruk van het vooruitzicht en stelde voor dat ze hun eigen bommenwerper konden ontwerpen en produceren in dezelfde tijd die ze nodig zouden hebben om productielijnen op te zetten, en dat zou beter zijn dan een Flying Fortress.

Toen hun XB-24-prototype op 29 december 1939 de lucht in ging, zag het er heel anders uit dan de B-17 Flying Fortress, met zijn op de schouder gemonteerde dunne vleugels, diepe maar smalle romp en dubbele staart. het had de uitstraling van een maritiem vliegtuig. Na de uiteindelijke introductie door de USAAF in 1941 werd de B-24 Liberator in grote hoeveelheden geproduceerd, diende hij in elk theater tijdens de Tweede Wereldoorlog en leverde hij een cruciale bijdrage aan de geallieerde oorlogsinspanningen.

De introductie van het 'H'-model pakte de kwetsbaarheid van het vliegtuig voor frontale aanvallen aan, iets waar vijandelijke gevechtspiloten sinds de introductie van de B-24 misbruik van hadden gemaakt. Deze variant was de eerste die werd vervaardigd met een elektrisch bediende Emerson A-15 neuskoepel, maar onderging ook ongeveer 50 andere aanpassingen om van de Liberator een gevechtseffectiever vliegtuig te maken.

Dit was ook de eerste variant die echt profiteerde van Amerika's capaciteit voor massaproductie en er werd beweerd dat Ford Liberators sneller kon produceren dan de USAAF ze in gebruik kon nemen. De Consolidated B-24 Liberator werd de zwaarst geproduceerde viermotorige bommenwerper in de geschiedenis van de oorlogvoering en Amerika's meest geproduceerde vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Heel eenvoudig: de B-24 werd door meer man gevlogen, vervoerde meer bommen over grotere afstanden en vernietigde meer doelen dan welke andere bommenwerper in de geschiedenis van de luchtvaart dan ook.
 
 
 
 
 
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.