DIESELLOCOMOTIEF 265 "SIK" VAN DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN IN GEEL/GRIJZE KLEUR H0
â– Met kraan
â– Met digitale rangeerkoppeling voor meer speelplezier
â– Motorfront en drijfwerkblok van zinkspuitgietwerk, daardoor meer gewicht en hoge trekkracht
â– Fijn gedetailleerd ontwerp met veel insteekbare onderdelen en vrijstaande handgrepen
â– Prototypische licht- en geluidsfuncties schakelbaar via ingebouwde decoder
â– Met schakelbaar zwaailicht op de cabine
â– Duidelijk zicht door de nagebouwde cabine
â– Met buffercondensator voor onderbrekingsvrije stroomvoorziening
De Nederlandse Spoorwegen kochten de tweeassige diesel rangeerlocomotieven van de fabrikant Werkspoor tussen 1934 en 1951, waarbij één serie ook werd geleverd door CW Zwolle. In totaal werden 169 exemplaren gebouwd in verschillende series en in iets verschillende uitvoeringen. Door hun kenmerkende uitlaatgeluid werden ze bekend als "Sikken" of "Sik" onder spoorwegliefhebbers en spoorwegfans.
Vijftien van deze machines werden geleverd met beweegbare kranen. Na het oorspronkelijke groene lakwerk werd later het geelgrijze kleurenschema gebruikt. De nijvere werkpaardjes werden onvermoeibaar ingezet in heel Nederland. In de tweede helft van de jaren negentig werden de overgebleven locomotieven door strengere gezondheids- en veiligheidsvoorschriften buiten dienst gesteld. Veel van hen zijn bewaard gebleven of zijn nog steeds in gebruik bij museumspoorwegen en enkele particuliere spoorwegmaatschappijen.
Specificatie |
Omschrijving |
Fabrikant |
Roco |
Artikelgroep |
Locomotief |
Schaal |
H0 (1:87) |
Stroomsysteem |
AC (Märklin-systeem ~) |
Systeem |
Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij |
NS |
Tijdperk |
4 |
Lengte over buffers |
83 mm |
Minimale boogstraal |
358 mm |
Decoder |
On board |
Koppeling |
digitaal bedienbaar |
Bijzonderheden |
Werkend zwaailicht |
Leeftijd aanbeveling |
vanaf 14 jaar |